De start van het bedrijf
Ooit zijn wij begonnen als projectteam van studenten en nu zijn we een echt bedrijf. Op een middag na school zijn wij op de zolderkamer bij Manouk haar ouders bij elkaar gaan zitten, onze eerste officiële vergadering. Hierbij zijn we na gaan denken over wat wij willen uitstralen als bedrijf en wie welke taak op zich gaat nemen. Iedereen heeft binnen het bedrijf zijn eigen taken gekregen. Zo verzorgt Aemil de social media kanalen en heeft onze website in elkaar gezet. Aemil is altijd vriendelijk en zijn uitstraling zorgt ervoor dat je meteen naar hem wilt luisteren. Frederique is onze contact persoon en taaldeskundige. Met haar kritische blik bereiken we altijd een hoger niveau. En dan Katie, het creatieve brein van het product. Katie is onze designer en maakt ALLES. Zij heeft de stijl van ons bedrijf en van ons product ontworpen en is de afgelopen maanden mega hard bezig geweest met de uitwerking van het spel. Last but not least Manouk haar werkzaamheden zijn vooral op coördinerend en financieel vlak.
Maar even terug naar het begin. Voor onze opleiding mochten we bij innovatiecentrum Imagine van Amarant een project uitvoeren. Zij vroegen ons: maak een creatief spel over seksualiteit voor de doelgroep mensen met een lichtverstandelijke beperking. Zij merkte dat dit onderwerp ontzettend leeft binnen deze doelgroep en dat niet altijd positief werd ervaren binnen woongroepen. Veel onwetendheid over het onderwerp, grensoverschrijdend gedrag en een taboe. Toen we dit hoorde dachten we: “hier moeten we iets mee en we kunnen iets heel moois van maken.” Zodoende zijn we daarmee aan de slag gegaan en bedachten al snel, dit moeten we gewoon fixen. Na vele onderzoeken en middagen brainstormen zijn we, een half jaar later, samen met de doelgroep bij een mobiele escape room gekomen. Nadat we dit voor school tentoon hadden gesteld en lieten zien wat we gemaakt hadden waren de reacties erg lovend. We merkte ook via LinkedIn dat mensen ons product massaal deelden en behoefte hadden aan meer informatie over dit spel. En toen hoorde we de magische vraag: waarom begin je niet gewoon je eigen bedrijf?
Toen keken we elkaar aan en zaten we nog in de ontkenningsfase van hoe goed het project gelukt was. En ook omdat we het cijfer voor school nog niet binnen hadden😉 Maar enkele dagen later hadden we de knoop doorgehakt. Niet geschoten is altijd mis en we leren er sowieso iets van ook al lukt het niet zoals we willen. Met die gedachten hebben we het Avans ondernemingscentrum gecontacteerd en een eerste gesprek gehad met Willem Vermeulen. Toen nog een onbekende naam maar nu kan ik echt wel zeggen een steun en toeverlaat! Na ons eerste gesprek hoorde we, van iemand buiten onze opleiding en buiten de zorgsector, “Ja ik denk dat dit wel kan werken. Het is een product met een maatschappelijke inpact.” Toen is het balletje gaan rollen en hebben we ons bedrijf opgezet. Eerst een naam, een logo, kernwaarden, BMC model waarbij we zijn na gaan denken hoe willen we dat het gaat lopen met dit product, wie zijn onze klanten en hoe bereiken we ze? Kortom veel vragen en nog weinig antwoorden wat ons voor een uitdaging stelde. Nu, twee jaar later, stonden we gewoon hier! Op ons eigen event, hoe gaaf is dat.
Het product, De kijkdoos
Inmiddels is het product meerdere keren getest met de doelgroep, nagekeken door een expert bedrijf voor het opzetten van escape rooms en op inhoud gecheckt door seksuologen die gespecialiseerd zijn in de doelgroep LVB. Ons product is een educatief spel in de vorm van een mobiele kist met de game flow van een escape room. Het is bedoeld voor de doelgroep mensen met een licht verstandelijke beperking en/of autistisch spectrum en wordt gespeeld door cliënt en medewerker samen. Het doel van ons spel is het onderwerp seksualiteit bespreekbaar maken waardoor zorg voor de cliënt kan worden aangepast en de taboe op seksualiteit wordt doorbroken in de gehandicaptenzorg.
Comentários